Οι «υπόγειες πόλεις» των καυσίμων
Το λαθρεμπόριο στη Βόρειο Ελλάδα έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις
Τασος Tελλογλου
Ο Μιχάλης είναι «παλιός» στη λαθρεμπορική «πιάτσα» της Θεσσαλονίκης. Ενας άνθρωπος που έβγαλε πολλά χρήματα τη δεκαετία του ’90, διακινώντας καύσιμα προς την εμπόλεμη Γιουγκοσλαβία και τη Βουλγαρία, αλλά και –ακόμη συχνότερα– στην Ελλάδα. Πρώτα φόρτωνε τα καύσιμα «τράνζιτ» για τις γειτονικές χώρες, όπου ποτέ δεν έφταναν, αφού κατέληγαν στα πρατήρια της δικής μας χώρας. Ο Μιχάλης θέλει να μας ξεναγήσει στα σημεία πέριξ της Θεσσαλονίκης, όπου τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αναπτυχθεί «υπόγειες πόλεις», όπως ο ίδιος τις αποκαλεί. Δεξαμενές, δηλαδή, για τη διοχέτευση των λαθραίων καυσίμων, που προορίζονται για εξαγωγή, αλλά κατευθύνονται οπουδήποτε αλλού εκτός από τη Βουλγαρία, η οποία αναφέρεται στα χαρτιά ως χώρα αποστολής των καυσίμων. «Οι οδηγοί φόρτωναν από δύο εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης. Τον Νοέμβριο του 2009, όταν έπιασαν το βουλγαρικό βυτίο να ξεφορτώνει στο πρατήριο των Τρικάλων, οι φορτώσεις περιορίστηκαν, δεν συνέβη το ίδιο όμως και στην εγκατάσταση έξω από την Καβάλα…», λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Η διακίνηση
Τα βουλγαρικά βυτία αδειάζουν, σύμφωνα με τον «αυτόπτη μάρτυρα», σε πρατήρια που βρίσκονται στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, σε ένα σημείο όχι μακριά από τις εγκαταστάσεις των εταιρειών πετρελαιοειδών, «σε υπόγειες δεξαμενές ή κάνουν «μετάγγιση» κατ’ ευθείαν σε βυτιοφόρα με ελληνικές πινακίδες, τα οποία στη συνέχεια με νόμιμα χαρτιά από άλλα φορτία μεταφέρουν τα καύσιμα στην εσωτερική αγορά. Απλά είχαν αποθρασυνθεί τόσο, ώστε τελευταία αποφάσισαν να διακινούν το καύσιμο με βουλγαρικά βυτία, αφού κανείς δεν τους ενοχλούσε…». Γι’ αυτά τα φορτία οι Βούλγαροι οδηγοί παίρνουν έως και 5.000 ευρώ τον μήνα.
Πώς γίνεται, όμως, ένα πρατήριο «σταθμός» του λαθρεμπορικού κυκλώματος να φαίνεται ότι έχει δεξαμενή 100 κυβικών και να διακινεί 1.000 και 2.000 κυβικά την ημέρα; Ογκομέτρηση δεν γίνεται; Ο Μιχάλης εδώ γελάει. «Οχι, έρχονται, απλώς παίρνουν τα χαρτιά και το χαρτζιλίκι τους, πατούν σφραγίδες και υπογραφές, όλα νόμιμα…».
Σύμφωνα με στοιχεία της αστυνομίας, το φορτηγό που «πιάστηκε» στα Τρίκαλα δεν ήταν το μόνο «βουλγαρικό» που μετέφερε καύσιμα και το οποίο είχε δηλωθεί «τράνζιτ».
Τέτοια φορτηγά είχαν κατασχεθεί και στις άλλες πρωτεύουσες των νομών της Θεσσαλίας και όλα φόρτωναν στις ίδιες εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τον νόμο, ο εξαγωγέας είναι υπεύθυνος για το αν έχει γίνει ή όχι η εξαγωγή. Ενας από τους εξαγωγείς στην εγκατάσταση του οποίου φόρτωναν τα βουλγαρικά βυτιοφόρα υποστηρίζει ότι είχε δώσει εντολή σε ιδιωτικούς αστυνομικούς να παρακολουθούν βυτιοφόρα μέχρι τη διέλευσή τους στη Βουλγαρία. Αλλά άνθρωποι της «πιάτσας», όπως ο Μιχάλης, δεν τον πιστεύουν. «Τους ενδιαφέρουν μόνο οι τζίροι και το λαθραίο πληρώνεται ντούκου, ούτε επιταγές ούτε τίποτα. Κανείς δεν κοιτάζει επακριβώς πού πάει το καύσιμο όταν έχει ανάγκη για ρευστό…», λέει.
Ασφαλιστικά μέτρα
Η εκδοχή αυτή επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι οι εξαγωγείς στράφηκαν κατά των Βούλγαρων μεταφορέων με ασφαλιστικά μέτρα και μηνύσεις, μετά το πρώτο δημοσίευμα της «Κ» την περασμένη Κυριακή. Στις αρχές της εβδομάδας, η ΥπΕΕ (Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων) στην Αθήνα συγκάλεσε σύσκεψη για το θέμα. Εκεί αποκαλύφθηκε ότι η εταιρεία που «ξεφόρτωσε» στα Τρίκαλα, με έδρα το Κιουστεντίλ της Βουλγαρίας, δεν είναι η μόνη που κάνει λαθρεμπόριο. Συνολικά 15 εταιρείες, άλλες «φαντάσματα», άλλες υπαρκτές, παίρνουν μέρος σε αυτό το ατελείωτο γαϊτανάκι των εικονικών εξαγωγών. «Τώρα που το κράτος θα αυξήσει κι άλλο τον φόρο κατανάλωσης και πρακτικά από το 1,40 ευρώ το λίτρο μόνο 0,40 θα είναι η αξία του καυσίμου και το υπόλοιπο φόρος, το κίνητρο να κλέψεις είναι πολύ δυνατό και η αντίπαλη ομάδα «παίζει ξυπόλυτη», εκτιμά ο Μιχάλης. Τα λαθραία καύσιμα, μετά την αποθήκευσή τους στα ενδιάμεσα πρατήρια, διανέμονται με τα μικρά βυτιοφόρα της θέρμανσης.
Σε ποιους; «Σε «πρατήρια όλων των χρωμάτων», λέει χαμογελώντας ο Μιχάλης. «Πολλά από τα πρατήρια που είναι “στο κόλπο” διακινούν ταυτόχρονα και νόμιμα και παράνομα καύσιμα από διαφορετικές δεξαμενές που σε αυτή τη χώρα ελέγχει ο... κανένας», καταλήγει.
Τασος Tελλογλου
Ο Μιχάλης είναι «παλιός» στη λαθρεμπορική «πιάτσα» της Θεσσαλονίκης. Ενας άνθρωπος που έβγαλε πολλά χρήματα τη δεκαετία του ’90, διακινώντας καύσιμα προς την εμπόλεμη Γιουγκοσλαβία και τη Βουλγαρία, αλλά και –ακόμη συχνότερα– στην Ελλάδα. Πρώτα φόρτωνε τα καύσιμα «τράνζιτ» για τις γειτονικές χώρες, όπου ποτέ δεν έφταναν, αφού κατέληγαν στα πρατήρια της δικής μας χώρας. Ο Μιχάλης θέλει να μας ξεναγήσει στα σημεία πέριξ της Θεσσαλονίκης, όπου τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αναπτυχθεί «υπόγειες πόλεις», όπως ο ίδιος τις αποκαλεί. Δεξαμενές, δηλαδή, για τη διοχέτευση των λαθραίων καυσίμων, που προορίζονται για εξαγωγή, αλλά κατευθύνονται οπουδήποτε αλλού εκτός από τη Βουλγαρία, η οποία αναφέρεται στα χαρτιά ως χώρα αποστολής των καυσίμων. «Οι οδηγοί φόρτωναν από δύο εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης. Τον Νοέμβριο του 2009, όταν έπιασαν το βουλγαρικό βυτίο να ξεφορτώνει στο πρατήριο των Τρικάλων, οι φορτώσεις περιορίστηκαν, δεν συνέβη το ίδιο όμως και στην εγκατάσταση έξω από την Καβάλα…», λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Η διακίνηση
Τα βουλγαρικά βυτία αδειάζουν, σύμφωνα με τον «αυτόπτη μάρτυρα», σε πρατήρια που βρίσκονται στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, σε ένα σημείο όχι μακριά από τις εγκαταστάσεις των εταιρειών πετρελαιοειδών, «σε υπόγειες δεξαμενές ή κάνουν «μετάγγιση» κατ’ ευθείαν σε βυτιοφόρα με ελληνικές πινακίδες, τα οποία στη συνέχεια με νόμιμα χαρτιά από άλλα φορτία μεταφέρουν τα καύσιμα στην εσωτερική αγορά. Απλά είχαν αποθρασυνθεί τόσο, ώστε τελευταία αποφάσισαν να διακινούν το καύσιμο με βουλγαρικά βυτία, αφού κανείς δεν τους ενοχλούσε…». Γι’ αυτά τα φορτία οι Βούλγαροι οδηγοί παίρνουν έως και 5.000 ευρώ τον μήνα.
Πώς γίνεται, όμως, ένα πρατήριο «σταθμός» του λαθρεμπορικού κυκλώματος να φαίνεται ότι έχει δεξαμενή 100 κυβικών και να διακινεί 1.000 και 2.000 κυβικά την ημέρα; Ογκομέτρηση δεν γίνεται; Ο Μιχάλης εδώ γελάει. «Οχι, έρχονται, απλώς παίρνουν τα χαρτιά και το χαρτζιλίκι τους, πατούν σφραγίδες και υπογραφές, όλα νόμιμα…».
Σύμφωνα με στοιχεία της αστυνομίας, το φορτηγό που «πιάστηκε» στα Τρίκαλα δεν ήταν το μόνο «βουλγαρικό» που μετέφερε καύσιμα και το οποίο είχε δηλωθεί «τράνζιτ».
Τέτοια φορτηγά είχαν κατασχεθεί και στις άλλες πρωτεύουσες των νομών της Θεσσαλίας και όλα φόρτωναν στις ίδιες εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τον νόμο, ο εξαγωγέας είναι υπεύθυνος για το αν έχει γίνει ή όχι η εξαγωγή. Ενας από τους εξαγωγείς στην εγκατάσταση του οποίου φόρτωναν τα βουλγαρικά βυτιοφόρα υποστηρίζει ότι είχε δώσει εντολή σε ιδιωτικούς αστυνομικούς να παρακολουθούν βυτιοφόρα μέχρι τη διέλευσή τους στη Βουλγαρία. Αλλά άνθρωποι της «πιάτσας», όπως ο Μιχάλης, δεν τον πιστεύουν. «Τους ενδιαφέρουν μόνο οι τζίροι και το λαθραίο πληρώνεται ντούκου, ούτε επιταγές ούτε τίποτα. Κανείς δεν κοιτάζει επακριβώς πού πάει το καύσιμο όταν έχει ανάγκη για ρευστό…», λέει.
Ασφαλιστικά μέτρα
Η εκδοχή αυτή επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι οι εξαγωγείς στράφηκαν κατά των Βούλγαρων μεταφορέων με ασφαλιστικά μέτρα και μηνύσεις, μετά το πρώτο δημοσίευμα της «Κ» την περασμένη Κυριακή. Στις αρχές της εβδομάδας, η ΥπΕΕ (Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων) στην Αθήνα συγκάλεσε σύσκεψη για το θέμα. Εκεί αποκαλύφθηκε ότι η εταιρεία που «ξεφόρτωσε» στα Τρίκαλα, με έδρα το Κιουστεντίλ της Βουλγαρίας, δεν είναι η μόνη που κάνει λαθρεμπόριο. Συνολικά 15 εταιρείες, άλλες «φαντάσματα», άλλες υπαρκτές, παίρνουν μέρος σε αυτό το ατελείωτο γαϊτανάκι των εικονικών εξαγωγών. «Τώρα που το κράτος θα αυξήσει κι άλλο τον φόρο κατανάλωσης και πρακτικά από το 1,40 ευρώ το λίτρο μόνο 0,40 θα είναι η αξία του καυσίμου και το υπόλοιπο φόρος, το κίνητρο να κλέψεις είναι πολύ δυνατό και η αντίπαλη ομάδα «παίζει ξυπόλυτη», εκτιμά ο Μιχάλης. Τα λαθραία καύσιμα, μετά την αποθήκευσή τους στα ενδιάμεσα πρατήρια, διανέμονται με τα μικρά βυτιοφόρα της θέρμανσης.
Σε ποιους; «Σε «πρατήρια όλων των χρωμάτων», λέει χαμογελώντας ο Μιχάλης. «Πολλά από τα πρατήρια που είναι “στο κόλπο” διακινούν ταυτόχρονα και νόμιμα και παράνομα καύσιμα από διαφορετικές δεξαμενές που σε αυτή τη χώρα ελέγχει ο... κανένας», καταλήγει.
0 التعليقات:
إرسال تعليق